
O femeie de 76 de ani din Roman a pierdut 3.700 de lei după ce a fost înșelată de o persoană care a pretins, prin SMS, că este fiica sa. Infractorul i-a cerut să trimită fotografii cu cardul bancar și actul de identitate, folosind ulterior datele pentru a retrage banii.
Femeia și-a dat seama că a fost înșelată abia după ce a discutat cu fiica sa reală și a sesizat Poliția, care a deschis un dosar penal pentru înșelăciune și fraudă financiară.
***
Revenim pe aceasta cale cu următoarele sfaturi:
-Evitați să accesați link-uri, primite din surse necunoscute, pe mail sau prin SMS, prin intermediul comunicărilor de pe social media, ori prin intermediul platformelor de tip chat (WhatsApp, Signal, Telegram etc.) și nu completați datele personale sau bancare pe acestea.
-Fiți atenți la mesajele care par să vină din partea băncilor! Băncile nu solicită niciodată date confidențiale cum ar fi datele cardurilor, parole de acces, coduri PIN, nici telefonic, nici prin SMS, nici prin e-mail și nici prin completarea acestora pe website.
-Nu furnizați niciodată altor persoane datele de autentificare la conturi (username, parola, cod suplimentar de autentificare sau cod de back-up).
-Nu dezvăluiți datele de pe cardul personal: nume, număr, data de expirare, CVV2/CVC (numărul de trei cifre de pe spatele cardului) și nici PIN-ul. Nu introduceți codul PIN pe site-uri de internet și nu-l divulgați telefonic! Site-ul pe care urmează să introduci datele cardului pentru efectuarea unei plăți online trebuie să fie securizat, adică linkul începe cu https.
-Dacă trebuie să primiți bani, furnizați datele IBAN-ul (numărul de cont, format din 24 de caractere, litere și cifre), nu datele de pe card! Solicitarea datelor cardului de către alte persoane este o capcană, deoarece cardul este un instrument de plată și nu un instrument de încasare.
-Folosiți mereu parole cu un nivel de complexitate ridicat. Pentru a vă fi mai simplu să generați o parolă complexă, utilizați un generator de parole. Evitați folosirea termenilor uzuali. De asemenea, dezvoltați o rutină personală ce presupune schimbarea periodică a parolelor pentru fiecare din conturile folosite.